Dieren

Hond

Bekende besmettelijke hondenziekten zijn parvo, hondenziekte, hepatitis en de ziekte van Weil. Het is belangrijk de hond daartegen te laten inenten. Houd bij vakanties of logeerpartijen in pensions rekening met de gevraagde inentingen.

Ook kunnen honden last hebben van parasieten, zowel uitwendig (vlooien, teken) als inwendig (spoelwormen, lintwormen). U wordt geadviseerd om uw volwassen hond vier keer per jaar te ontwormen en het hele jaar door te beschermen tegen vlooien en teken. Controleer uw hond daarnaast regelmatig op teken. Teefjes kunnen door invloed van hun hormonen op latere leeftijd melkkliertumoren ontwikkelen.

Wilt u niet met uw teefje fokken, dan is castratie de beste manier om dit te voorkomen. Het beschermend effect van castratie is groter naarmate het op jongere leeftijd wordt uitgevoerd. Overleg dit met uw dierenarts; castratie heeft diverse voordelen maar soms ook nadelen. Let altijd op of uw hond goed in zijn vel zit. Controleer het gebit, de ogen, oren en vacht van de hond, let op zijn eetlust en ontlasting en kijk of hij zich goed beweegt. Neem bij twijfel contact op met uw dierenarts.

Algemene informatie voor het houden van honden vindt u hieronder;

Kat

Katten kunnen lijden aan besmettelijke ziekten zoals kattenziekte, hondsdolheid en niesziekte. Hier kan een kat tegen ingeënt worden. Daarnaast zijn er ook andere overdraagbare aandoeningen, zoals bijvoorbeeld FIV (kattenaids), waartegen niet gevaccineerd kan worden. FIV wordt hoofdzakelijk overgedragen via bijt- en vechtwonden en komt daardoor ook veel vaker voor bij buitenkatten. Voorbeelden van erfelijke aandoeningen die kunnen voorkomen zijn Patella luxatie (PL), katjePolycystic Kidney Disease (PKD), Hypertrofische Cardiomypathie (HCM) en Heupdysplasie (HD). Welzijnsproblemen kunnen ontstaan wanneer de huisvesting niet voldoet voor uw kat. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn in geval van het gedwongen samenleven met andere katten waarmee de sociale relatie niet goed is. Stress is dan het gevolg, hetgeen zich onder meer kan uiten in het in huis plassen en sproeien. Plasproblemen kunnen ook ontstaan door medische oorzaak, met name bij te dikke katten en katers. Dit kan ontstaan doordat de kat te weinig drinkt, door stress, nierproblemen, blaasgruis of suikerziekte. Een kat moet regelmatig gecontroleerd worden op onder andere gebitsproblemen, wormen en vlooien. Benader bij vragen over de gezondheid van de kat uw dierenarts.

Algemene informatie over het houden van katten vindt u hieronder;

Bijzondere dieren

Iedere soort huisdier heeft specifieke medische aandachtspunten. In veel gevallen is het verstandig uw huisdier te laten vaccineren tegen veel voorkomende ziekten.

Klik op het gewenste dier voor meer informatie;

Maandag: 9.00 – 17.00 en 17.45 – 19.30

Dinsdag: 9.00 – 17.00

Woensdag: 9.00 – 17.00 en 17.45 – 19.30

Donderdag: 9.00 – 17.00

Vrijdag: 9.00 – 17.00 en 17.45 – 19.30

Zaterdag en zondag gesloten. (we rouleren in de dienstregeling).

Gentsestraat 3
2587 HK Scheveningen